Din lumea celor care nu mai cuvanta


          „Dulceata, hai, mergi cu tataie sa cumparam paine?”. Deseori nu mergeam. Eram un copil. Nu imi era gandul decat la joaca si nu m-as fi putut gandi vreodata ca s-ar intampla vreodata cuiva, ceva rau. Mi-as dori sa merg cu el sa cumparam paine, sa-mi povesteasca iar cate si mai cate, sa ma protejeze si sa ma pupe pe nas asa cum obisnuia sa o faca: „Hai..ii dai si lui tataie un nasuc?’. Deseori il intelegeam doar din privire ca voia sa ma pupe pe „nasuc”. Eram putin rautacioasa. Uneori nu il lasam. Ii ziceam ca nu imi place sa ma pupe pe nas ca mi-l umezeste. Ii spuneam sa ma pupe pe obraz sau pe frunte. Parca ii vad si acum fericirea de pe chip cand il lasam sa ma pupe pe nas.

           In unele situatii, mi se parea un om complicat si putin exagerat, dar il iubeam pe tataie. Era o persoana calma, ingaduitoare si uneori isi iesea din fire cand „incalcam” anumite reguli de buna purtare, de politete si bun simt. La capitolul politete excela detasat fata de celelalte persoane pe care le cunosteam. El m-a invatat cum sa stau la masa, cum sa „mananc politicos”, sa nu vorbesc in timp ce mananc, sa ma spal pe maini inainte de masa, sa nu tin coatele pe masa si printre cele mai importante pentru el era sa mananc intotdeauna folosindu-ma de tacamuri.

           Cand gatea mamaia, venea de fiecare data si ciugulea cate ceva inainte de masa. Parca si acum il vad cum ne facea cu ochiul ca ia cate un cartof prajit pe furis fara sa il vada mamaia. Ca tot a venit vorba de mancare, mereu o lauda pe mamaia ca face cartofii mai buni decat la McDonalds si ne mai intreba: „Unde mancati voi cartofi mai buni decat la mamaia?”. Folosea mamaia o ustensila speciala si cu ea facea „cartofi prajiti ondulati” la ruga lui tataie. Ii placea sa ne vada fericiti pe mine si pe verisorul meu, Alin.

Tataie a fost director la combinatul chimic din Turnu Magurele. M-a dus de cateva ori in biroul lui. Cand ajungeam in fata cladirii ma punea sa deschid usile cu o telecomanda micuta. Atunci eram fascinata. In sufletul meu era o fericire imensa cand ma punea sa fac asta. Cand ajungea acasa de la serviciu, eu si Alin il asteptam cu sufletul la gura pentru ca stiam ca in servieta lui vom gasi mereu cate ceva bun. In fiecare zi ne aducea cate o sticluta de suc si ne cumpara ciocolata „Papi” pentru ca stia ca ne place.

Uneori ii placea sa ma cicaleasca. M-a facut sa cred ca mai exista o alta „mamaie” in afara de mamaia, si anume: mamaia Margareta. Ma pacalea in fiecare zi ca se duce la ea, iar eu ma suparam pe el. Nu concepeam ca exista alta mamaie. Alte momente amuzante erau atunci cand ma punea sa ii zic lui tati: „Dan, Danel, Danut, Danica, Porc, Purcea, Purcel, Purica”. Ne amuzam copios. La fel de amuzant era si cand ne plimbam si ii puneam porecle lui Alin: „Motanul electronic”, „Nevricosul” (imi mentiona mereu ca nu este aceeasi chestie cu „nefricosul”), „Dansul” si multe altele. Mai avea tataie o replica: „Jean danseaza, nu boxeaza” la care se amuza de fiecare data. Pentru a ma cicali, imi zicea mereu: „Hai Rapidu’! Hai Realu'”, stiind ca eu tin cu Steaua si cu Liverpool.

Tataie a fost un om foarte educat. Cititul era pasiunea lui cea mai mare si de cate ori avea ocazia, atunci cand eram mica, citea cu mine poezii si ma invata sa le recit. Mereu mi-a zis ca e bine sa citesc si ma mai supara uneori zicandu-mi ca atunci cand eram mai mica in loc sa citesc cartile, eu le rupeam. Mi-a dat sa citesc „Gavroche si Cosette” de Victor Hugo. Imi placuse foarte mult. Acum 2 ani mi-a dat „Cartea de la San Michele”. Mi-a spus ca trebuie sa o citesc pentru ca este o carte foarte frumoasa. Nici pana in ziua de azi nu am citit-o, dar promit ca o voi face curand.

Din pacate ce scriu acum este haotic. Sunt atatea lucruri de spus si nu stiu cum sa le transpun sa sune mai bine si sa nu para ca trec subit de la o idee la alta.

Tin minte ca iarna mereu mi se parea ca tataie plange. Nu il intrebam de ce plange, dar stiu ca eram mahnita, pana am aflat ca tataie, de fapt, nu plangea. Asa i se umezeau lui ochii de la ger. Eram fericita ca tataie era bine.

Parca tot intr-o iarna, luasem nota 4 la istorie. Nu voiam sa dau ochii cu ai mei. Am fost la tataie, i-am spus ce nota am luat, s-a imbracat si a venit cu mine la parintii mei sa le ceara sa nu ma certe prea rau.

Stiu ca am mers odata la Calarasi la strabunici (parintii lui tataie) si am fost cu tataie la gradina zoologica. Tin minte ca i-a placut mult un pui de urs care se tot plimba de la un capat la altul intr-o cusca, tataie adaugand comentariul: „Cred ca este nervos”, amuzandu-se in acest sens. De fiecare data cand ne plimbam prin Calarasi imi zicea mereu (cu vedere la placutele de inmatriculare de pe masini): „CL este mai curat decat TR”. Si eu ii zisesem: „Da, Turnu Magurele este murdar.” si el m-a corectat cu blandete zicandu-mi ca TR nu inseamna Turnu Magurele, ci Teleorman, judetul in care Turnu Magurele este plasat.

Cand treceam pe „dincolo” (pe la mamaia si tataie) mereu ma intreba: „Rintii ce fac?” (adica parintii) si majoritatea raspunsurilor erau: „Tati sta in pat si mami este prin bucatarie”.

Sunt unele chestiuni pe care le regret. Cand era Alin mic erau numai poze cu el la mamaia. In inima mea credeam ca tataie il iubeste numai pe Alin. Acum inteleg. Era mai mic decat mine. Avea poze si cu mine cand eram de varsta lui. Regret cand am zis ca il iubeste mai mult pe Alin.

Parca si acum il aud pe tataie zicandu-mi intr-un zambet: „Cine e inimioara lui tataie?” si amintindu-mi mereu de catelusul de jucarie care imi placea atat de mult cand eram mica.

Din pacate, Dumnezeu a avut nevoie de tataie acolo sus. Din pacate, dorinta pe care mi-am pus-o atunci cand am vazut o stea cazatoare, si anume: „Doamne, fa-l pe tataie bine!” nu mi-a fost ascultata. Din pacate fericirea pe care am simtit-o cand mi-au zis ai mei ca tataie a trecut cu bine operatia, a fost in zadar. Un maldar de tristete m-a rapus cand am aflat ca nu mai are mult de trait si inca ma trec fiori cand trec prin locul in care am aflat ca tataie nu mai este.

Te iubim, tataie. Sa te odihnesti in pace!

527118_480999408594184_193804576_n

P.S. Astazi 9 Septembrie 2014 am luat analiza matematica asa cum ti-am promis!

Lasă un răspuns

